Home / Nieuws / Nederland pakt uit met Urban Oasis op Internationale Grüne Woche

Nederland pakt uit met Urban Oasis op Internationale Grüne Woche

2018-02-15T15:07:41+00:00 15 januari 2016|Categorieën: Nieuws|Tags: , |

Van 15 tot en met 24 januari 2016 vindt de 81e editie van de Internationale Grüne Woche in Berlijn plaats: ‘s werelds grootste beurs voor landbouw, tuinbouw en voedsel met ruim 450.000 bezoekers. Een belangrijke beurs voor Nederland gezien de export naar Duitsland. Dus niet verwonderlijk dat het Ministerie van Economische Zaken hierin het voortouw heeft genomen en groots uitpakt.

Een innovatief stadspark, bedacht door NL Greenlabel (opgericht door tuin- en landschapsontwerper Nico Wissing en de bekende Nederlandse tv-presentator van Eigen Huis & Tuin, Lodewijk Hoekstra), speelt een prominente rol. De ‘Urban Oasis’ vormt dit jaar het decor voor de opening van de beurs waarbij staatssecretaris Martijn van Dam de Duitse minister van landbouw ontvangt. Nederland vestigt hiermee, naast molens, kaas, vlees en poffertjes, de aandacht op Nederlandse topsectoren, duurzaamheid en het beste van de agrarische en tuinbouwsector.

Stedelijke oase

De ‘Urban Oasis’ is een innovatief en kunstzinnig concept waarbij een oase gecreëerd wordt, speciaal voor stedelijke toepassingen. Slechts 300 m² ruimte is nodig voor het innovatieve parkje en biedt daarmee voor veel dichtbebouwde steden in de wereld een oplossing. Want de Urban Oasis is niet alleen mooi, juist de combinatie van de onderdelen is uniek. Zo zorgt de verscheidenheid aan kwalitatief hoogwaardig groen voor zuurstof, luchtzuivering en meer biodiversiteit. Een speciale fijnstof afvang technologie van ENS – ontwikkeld in samenwerking met TU Delft wetenschapper Bob Ursem – heeft een capaciteit van 10.000 m3 per uur en zuivert continu de lucht waardoor het een schone en gezonde plek wordt om te zijn.

De ronde bank van wilgentenen, nodigt uit om te verblijven in de oase en wordt daarmee een heerlijke ontmoetingsplek. Aan de indrukwekkende oranje tulp hangen heerlijk geurende rozen die je laten wegdromen. Alle zintuigen worden in de Urban Oasis maximaal geprikkeld. Hip en eigentijds als het idee is, geeft dit concept dus antwoord op de problemen van grote steden met bijvoorbeeld een slechte luchtkwaliteit. Geen fata morgana maar een echte stadse oase.

Samenwerking met handel en kwekers

De Urban Oasis op de IGW 2016 wordt mede mogelijk gemaakt door inbreng van diverse partijen. O.a. de partijen Royal FloraHolland, die budget hebben vrij gemaakt voor de aanschaf van beplanting, ENS, die een gulle tegemoetkoming doen in de levering van de fijnstof afvang technologie en de firma Damasque, die 10.000 heerlijk geurende Damasque rozen levert voor aankleding van de reusachtige stalen oranje tulp die centraal in de tuin staat. Naast bovenstaande partijen ondersteunt de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB) in samenwerking met BureauSierteelt.nl, de realisatie van de Urban Oasis met een bijdrage vanuit de reserves uit het Handelsfonds van Productschap Tuinbouw.

Hiertoe zijn de volgende ondersteunende partijen betrokken: kwekerij Greenbalanz toont biologische orchideeën, promotiegroep Air So Pure met o.a. luchtzuiverende planten en promotiegroep TPN die met haar tulpen de tuin en de levensgrote molen in kleur zet. Daarnaast sieren de planten van de Kalanchoëgroep een schilderijlijst van 9.00 bij 5.00 meter waar de bezoeker doorheen kan lopen als hij de tuin betreedt. De Gerberapromotiegroep Coloured by Gerbera verrast de bezoeker met een Selfiewand van 9.00 bij 3.00 meter, gedecoreerd met 15.000 gerbera’ s. De bezoekers kunnen elkaar laten vereeuwigen voor deze imposante WunderWand.

Terug naar nieuwsoverzicht